Este acea perioadă din an în care școlile încep să organizeze „Zilele Porților Deschise” pentru părinții care își trimit copiii la școală din septembrie. Părinții sunt invitați să facă o incursiune în lumea școlii, să exploreze sălile de clasă, să cunoască cadrele didactice și să se informeze despre programele și activitățile planificate pentru anul școlar ce urmează. Este momentul perfect pentru a pune întrebări, pentru a cere sfaturi și pentru a clarifica orice nelămuriri legate de experiența educațională a copilului lor. Pe lângă aspectele practice, „Zilele Porților Deschise” oferă și ocazia de a simți atmosfera școlii, de a observa dinamica dintre elevi și cadrele didactice și de a începe să construiască o legătură solidă cu școala.

1 Potrivit legii, dacă un copil a împlinit 6 ani până la data de 31 august, inclusiv, a anului curent, acesta trebuie înscris în clasa pregătitoare. Părinții ai căror copii împlinesc în anul curent vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie-31 decembrie, inclusiv, pot să își înscrie copiii în învățământul primar, în clasa pregătitoare, dacă nivelul lor de dezvoltare este corespunzător. 

Nivelul de dezvoltare corespunzător este stabilit:

– în baza recomandării pentru înscrierea în învățământul primar, eliberată de unitățile de învățământ de nivel preșcolar 

sau, dacă nu au frecventat grădinița ori nu au locuit în țară, 

– în baza evaluării Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE), după caz.

     Este important să înțelegi că atunci când copilul tău este evaluat pentru înscrierea la școală, există o serie de abilități și competențe care vor fi luate în considerare pentru a asigura că este pregătit să înceapă cursurile. Acestea includ:

1. Prerechizitele școlarizării. Acestea sunt abilitățile academice și cognitive de bază pe care copilul trebuie să le demonstreze pentru a putea învăța cu succes la școală. Acestea pot include abilități precum recunoașterea literelor și cifrelor, capacitatea de a număra și de a înțelege conceptele de bază matematice, cum ar fi adunarea și scăderea elementare, și capacități de bază de citire și scriere.

2. Competențele emoționale și sociale. În afară de abilitățile academice, este important să se evalueze și competențele emoționale și sociale ale copilului. Acestea includ capacitatea de a interacționa cu alți copii și adulți, abilitatea de a gestiona și exprima emoțiile în mod sănătos, rezolvarea problemelor și colaborarea cu alții.

3. Autonomia personală. Această categorie de competențe se referă la abilitățile de bază necesare pentru a fi independent în mediul școlar. Acestea pot include capacitatea de a se îmbrăca și de a se încălța singur, de a merge la toaletă fără ajutor și de a-și gestiona timpul și obiectele personale.

4. Funcțiile executive. Acestea sunt abilitățile cognitive superioare care ajută la planificare, organizare, luarea deciziilor și rezolvarea problemelor. Ele sunt esențiale pentru succesul școlar și includ abilități precum atenția, memoria de lucru, controlul impulsurilor și flexibilitatea mentală.

Evaluarea acestor domenii permite unui specialist să înțeleagă nevoile individuale ale copilului și cât este de pregătit să înceapă școala.

3Înaintea momentului intrării la școală, copiii parcurg o perioadă de maturizare emoțională esențială pentru a face față noilor provocări și responsabilități. Această maturizare nu este doar despre dezvoltarea abilităților academice, ci și despre pregătirea lor pentru a naviga într-o lume socială complexă, care este caracterizată de interacțiuni cu colegi, reguli sociale și adaptare constantă la medii diferite.

Un aspect de bază al maturizării emoționale este capacitatea copilului de a-și asuma un rol într-un grup de joacă fără a solicita mereu intervenția unui adult. Această abilitate reflectă încrederea și autonomia copilului în relația sa cu ceilalți și îl pregătește pentru interacțiuni sociale autonome la școală. Este important ca aceștia să simtă nevoia de a avea un rol social care să le confere putere socială în cadrul grupului, ceea ce îi va ajuta să se simtă integrați și acceptați în noul mediu.

Un alt aspect important al maturizării emoționale este gestionarea emoțiilor și a comportamentului. E nevoie ca ei să învețe să gestioneze frustrările și dezamăgirile fără a recurge la izbucniri de furie. În plus, copiii trebuie să fie în stare să scaneze mediul în care intră înainte de a începe socializarea. Aceasta înseamnă să fie atenți la regulile sociale, la normele de comportament și la dinamica grupului înainte de a se implica activ în interacțiuni sociale. 

     Am pus laolaltă 10 întrebări care te pot ghida să evaluezi mai bine pregătirea copilului tău pentru a începe școala și să identifici orice aspecte sau domenii în care ar putea fi necesar să lucrezi împreună cu el pentru a-i asigura o tranziție cât mai lină și reușită în mediul școlar:

1.  Are copilul meu abilitățile precursoare scrisului și cititului? Realizează adunări şi scăderi cu unul sau două elemente în limita intervalului 1-10?

2. Are copilul meu abilități de comunicare și interacționare sănătoasă cu alți copii și adulți?

3. Este copilul meu capabil să își exprime emoțiile și să își rezolve conflictele în mod constructiv?

4. Este copilul meu independent în sarcinile de zi cu zi, cum ar fi mersul la toaletă, îmbrăcatul și dezbrăcatul și gestionarea propriilor obiecte personale?

5. Cum stă copilul meu cu atenția și concentrarea? Este capabil să stea concentrat pentru perioade scurte de timp pe activități și sarcini specifice?

6. Este copilul meu curios și interesat de învățare? Manifestă o dorință de a descoperi lucruri noi și de a explora lumea înconjurătoare?

7. Este copilul meu capabil să își gestioneze timpul și să își organizeze activitățile în mod independent?

8. Cum sunt abilitățile motorii fine și grosiere ale copilului meu? Este copilul meu capabil să țină corect un creion sau un stilou și să exerseze controlul fin al mâinilor?

9. Ce spun feedbackul și observațiile educatoarelor despre pregătirea acestuia pentru școală?

10. Ce reacții și semne arată copilul când discutăm despre școală și începerea acestei etape? Este entuziasmat, îngrijorat sau indiferent?

    Este important să abordezi  decizia de a trimite copilul la școală în funcție de o evaluare cuprinzătoare a acestor factori și să iei în considerare sprijinul și îndrumarea profesională atunci când este necesar. 


Contextul general al perioadei

     La începutul școlarizării, ne aflăm într-un moment plin de descoperiri și progrese. Copiii trec printr-o serie de schimbări importante, atât din punct de vedere al maturizării mintale și sociale, cât și al capacității de a face față efortului psihic și de adaptare la cerințele școlare. Este o perioadă în care ei își dezvoltă abilitățile de înțelegere și comunicare, esențiale pentru asimilarea informațiilor și pentru relaționarea eficientă cu cei din jur, precum și pentru integrarea în activitatea școlară și în colectivitatea din care fac parte.

     În această etapă, copiii fac progrese semnificative în activitatea lor mintală, devenind din ce în ce mai conștienți de procesul de învățare. Acum, învățarea devine tipul fundamental de activitate, iar școala devine un loc în care ei își vor dezvolta și își vor pune în aplicare cunoștințele și abilitățile.

     În cadrul activităților școlare, copiii sunt solicitați intens din punct de vedere intelectual, ceea ce îi va ajuta să își dezvolte strategii de învățare, să înțeleagă importanța atenției și a repetiției și să își formeze deprinderi precum scrierea, cititul și calculul.

     În acest context, copiii își îmbunătățesc gândirea și abordarea logică a evenimentelor, formulând judecăți tot mai mature. Ei încep să se raporteze mai realist la lumea din jur și să stabilească relații mai complexe cu ceilalți, evaluându-și mai bine propria persoană și locul lor în grupul din care fac parte.

     De asemenea, în școală, ei intră în contact cu colegi de vârste similare, parcurgând programa cu un spirit competitiv și respectând un set comun de reguli. Acest context social contribuie la conturarea rolului de elev și a statutului legat de performanțele școlare. Este o perioadă în care ei își dezvoltă abilitățile sociale și își construiesc identitatea ca elevi și membri ai comunității școlare.

     Intrarea la școală și debutul perioadei de școlaritate reprezintă momente cruciale în viața copilului tău, marcând începutul unei noi etape în dezvoltarea sa. Este un moment plin de descoperiri, adaptări și oportunități de creștere atât în plan academic, cât și în plan social și emoțional. Pregătirea adecvată și sprijinul din partea ta sunt esențiale pentru a facilita această tranziție și pentru a asigura un start de succes în cadrul educației formale.

Alături de tine,

Consilier Parental Dana Turcu


Surse:

Verza E,, Verza F. E., Psihologia copilului, Editura Trei, 2017

Foto-Canva

Articolul precedent
Articolul precedent
8 moduri în care te poate ajuta consilierea parentală
Articolul următor
Articolul următor
Cum sprijinim copilul în lupta împotriva bullying-ului – 5 strategii de prevenție

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Abonează-te la newsletterul nostru

Trimitem informații saptămânal despre ultimele workshopuri și postări din blog.

Trimitem periodic resurse gratuite către părinți. Lasă aici emailul tău și intră în comunitatea consiliereparentala.ro

Scroll to top

Email: office@consiliereparentala.ro

Program:
Luni-Vineri: 09:00 - 20:00
Sâmbătă: 10:00 - 18:00
Duminică: Închis