#ExpertTALK Andreea Abe Neagu psihoterapeut și psiholog de familii, ne vorbește despre emoții și autoreglare emoțională.
Emoțiile se transmit foarte mult prin limbajul nonverbal. Procesul de autoreglare emoțională se construiește în timp după milioane de repetiții ale coreglării în relații. Ca un copil să învețe să-și gestionează emoțiile e nevoie ca părintele să știe să-și gestioneze emoțiile, ca apoi să învețe și copilul.
Autoreglarea apare după ce se termină procesul de formare a creierului, după 25 de ani.
Până la 7-8 ani copiii pot foarte rar să se autoregleze emoțional, poate pe la adolescența putem vedea momente de autoreglare. Copilul învață de la noi părinții cum să se autoregleze
Cel mai bine aflăm despre emoțiile copiilor observând cum se joacă:
Etapele de dezvoltare ale jocului:
Joc – neurodramatic 0-6 luni joaca înseamnă procesul de conectare cu mama care mângâie, cântă bebelușului.
Joc corporal 0-1.3 ani copilul experimentează lumea cu corpul, rețeta centrală este atingerea .
Joc proiectiv 1.5-3/4 ani copilul iese din uterul psihologic și devine conștient, proiectează se joacă simbolic despre ce vede in jur, povești din viața reală. Această etapă este baza sănătății mentale. Aici se crează funcțiile executive, acele abilități care ne ajută la școală, organizare, empatie. Prin acest tip de joc avem acces la lumea lui internă. Joacă non directiva .
Joc de rol 4-7 ani – după ce testează cu obiecte, devine el personajul, rolul și personajul au importanță. Aici învață despre abilitățile sociale, învață valori morale, ce e bine și rău.